פתיחת עסק חדש – בין אם מדובר במסעדה, משרד, חנות או קליניקה – מלווה בהתרגשות רבה, אך גם באתגרים רגולטוריים לא פשוטים. אחד מהשלבים המרכזיים (ולעיתים המפתיעים) בתהליך רישוי עסק הוא הדרישה לאישור כיבוי אש, שתלוי בהגשה ואישור של תכנית בטיחות אש מקצועית ומפורטת.

במאמר זה נסקור את החשיבות של תכנית בטיחות אש לעסק חדש, מה היא כוללת, כיצד להכין אותה נכון – ואיך להימנע מעיכובים ותקלות שעלולות לדחות את פתיחת המקום ולהוסיף עלויות מיותרות.

תכנית בטיחות אש – חלק בלתי נפרד מרישיון עסק

על פי חוק רישוי עסקים בישראל, מרבית בתי העסק – החל ממסעדות, חנויות ובתי קפה ועד מרפאות, משרדי שירות ובתי מלאכה – מחויבים באישור תקינות בטיחות אש מהרשות הארצית לכבאות והצלה.
אחד המסמכים המרכזיים שמהווים תנאי לקבלת אישור זה הוא תכנית בטיחות אש, אשר נערכת על ידי יועץ מוסמך לבטיחות אש.

ללא תכנית זו, וללא אישור כבאות, לא ניתן להשלים את תהליך רישוי העסק – גם אם שאר הדרישות מול העירייה והגורמים הנוספים מולאו כהלכה.

מהם התנאים שמבנה עסקי צריך לעמוד בהם?

תכנית בטיחות אש נועדה לוודא שהמבנה בו פועל העסק:

התכנית צריכה להיות מותאמת למבנה הספציפי, לגודלו, לייעוד העסק, לכמות האנשים בו ולרמות הסיכון האפשריות.

אילו מסמכים יש להכין מראש?

כדי לייעל את תהליך הכנת תכנית בטיחות אש, מומלץ להכין מבעוד מועד:

יועץ בטיחות אש מקצועי יוכל להנחות אילו נתונים נוספים דרושים בהתאם לסוג העסק.

חשיבות הליווי הצמוד של יועץ בטיחות אש

שיתוף פעולה עם יועץ בטיחות מוסמך כבר בשלב התכנון – ולא רגע לפני ההגשה – יכול לחסוך זמן רב, למנוע שינויים יקרים בשלב מאוחר, ולאפשר תכנון נכון ובטוח של העסק. היועץ:

טיפים לחיסכון בזמן ובעלויות

דוגמאות לעיכובים נפוצים בגלל תכנון לקוי

לסיכום

פתיחת עסק בישראל מחייבת היערכות מוקפדת, ובפרט בכל הקשור לבטיחות אש. תכנית בטיחות אש מקצועית, שנעשית בליווי יועץ מוסמך כבר בשלב הראשוני, יכולה לחסוך לכם הרבה כאב ראש, עיכובים ועלויות מיותרות – ובעיקר לאפשר לכם לפתוח את העסק בראש שקט ובאופן חוקי ובטוח.

זקוקים לתכנית בטיחות אש לעסק החדש שלכם?
פנו אלינו לייעוץ ראשוני – ונלווה אתכם באופן אישי, מקצועי ומהיר עד קבלת רישיון העסק המיוחל.

דילוג לתוכן